علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت چیست؟ کلاچ یکی از اجزای موتورسیکلت است که برای تعویض دنده و توقف موتورسیکلت طراحی شده است. کلاچ بهعنوان یک اهرم انتقال قدرت عمل میکند و ممکن است به دلیل عوامل مختلف دچار خرابی شود و نیاز به تعویض داشته باشد. در این مقاله به علت نگرفتن کلاچ در موتورسیکلت میپردازیم.
کلاچ موتورسیکلت چیست؟
کلاچ موتورسیکلت بخشی است که به طور موقت قدرت و نیروی محرکه را قطع میکند و به چرخهای عقب اجازه میدهد در هنگام رهاشدن حرکت کنند. موتورسیکلتهای دارای دنده نمیتوانند بدون کلاچ کار کنند، زیرا کشیدن اهرم کلاچ، فنرهای صفحه کلاچ را فشرده میکند و صفحات فولادی را از هم جدا میکند و امکان چرخش را فراهم میکند. در واقع از دلایل اصلی و علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت، خرابی این موارد است.
انواع کلاچ موتورسیکلت
کلاچهای موتورسیکلت به دو نوع کلاچ خشک و کلاچ مرطوب دستهبندی میشوند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:
کلاچ خشک
موتورسیکلتهایی با گشتاور کمتر مجهز به کلاچ خشک هستند. این کلاچها در روغنها غوطهور نمیشوند و عملکرد بهتری نسبت به نوع دیگر دارند، اگرچه ممکن است دوام آنها کمتر باشد. نبود روغن در این کلاچها از افت قدرت موتور جلوگیری میکند.
کلاچ مرطوب
کلاچهای مرطوب در روغنها غوطهور میشوند تا عملکرد بهتر و کاهش سایش بین اجزا را تضمین کنند.
علائم خرابی کلاچ موتورسیکلت
وقتی کلاچ نرم و بدون مشکل کار میکند، نیازی به تعمیر نیست. اگر علائم خرابی کلاچ را در موتورسیکلت خود مشاهده کردید، تعمیرات موتورسیکلت یا تعویض آن ضروری است. بهطورکلی، اگر کلاچ شما خراب است، باید بهسرعت به آن رسیدگی شود. تأخیر در تعمیر یا تعویض ممکن است منجر به آسیبدیدن سایر قطعات شود. در ادامه به علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت میپردازیم.
مشکل در تعویض دنده
اصلیترین علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت، مشکل تعویض دنده است. درگیری با تعویض دنده ممکن است نشاندهنده ساییدگی کلاچ باشد که اغلب با صدای کلیک همراه است. اگر هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه شدید، بهتر است کلاچ را تعویض کنید و سرویس دوره ای موتورسیکلت خود را به موقع انجام دهید.
لغزش کلاچ و درگیری ضعیف
وقتی دنده موتورسیکلت را افزایش میدهید، شتاب نیز باید همراه با دور موتور افزایش یابد. اگر RPM افزایش یابد؛ اما سرعت شما افزایش پیدا نکند، یعنی علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت شما، لغزش کلاچ است که نیاز به تعویض قطعه دارد. معمولاً لغزش کلاچ به دلیل سایش صفحه کلاچ، ضعیفشدن فنرهای کلاچ، تنظیم نادرست قطعات یا استفاده از روغن نادرست رخ میدهد.
شنیدن صداهای جیرجیر
اگر در حین رانندگی صدای جیر جیر یا خراش را می شنوید، بررسی کلاچ موتورسیکلت بسیار مهم است. در ابتدا، این صداها ممکن است ضعیف باشند، اما به مرور زمان بدتر می شوند. موتورسواران با تجربه می توانند حتی کوچکترین تغییرات در صدا را تشخیص دهند.
بوی سوختگی
اگر مسافت قابلتوجهی را طی کردهاید و متوجه بوی سوختگی شدهاید، بررسی کلاچ موتورسیکلت ضروری است. در چنین مواقعی هم صفحه کلاچ و هم خود کلاچ باید به طور کامل تعویض شوند. بوی شدیدی که پس از برداشتن کاور کلاچ به وجود میآید در نتیجه گرمشدن بیش از حد مواد و اصطکاک است.
قطعشدن کابل کلاچ
کابل کلاچ ممکن است در طول مسیر خود مسدود شود که منجر به مشکل در کشیدن اهرم کلاچ، مخصوصاً پس از انجام کارهای تعمیر و نگهداری مانند برداشتن کاربراتور میشود. برای رفع علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت، لازم است که طول و مسیر کابل کلاچ از اهرم تا محرک را بررسی کنید، مطمئن شوید که کابل مستقیماً بدون هیچگونه پیچ و تابی قرار گرفته است و به هیچ شیی آویزان یا گیر نمیکند.
کثیفی کلاچ
کثیفی یا آسیب به کابل کلاچ میتواند به دلیل ورود آب، گردوغبار و کثیفی از محفظه اهرم کلاچ به محرک رخ دهد. این آلودگی میتواند منجر به مسدودشدن اطراف کابل و در نتیجه کلاچ سفت شود. اگر محفظه داخلی کابل بیش از حد کثیف شود، ممکن است کلاچ بهآرامی کار نکند و نیاز به کشش بیشتر روی اهرم کلاچ باشد.
این وضعیت اصطکاک را افزایش میدهد و درگیری کلاچ را دشوارتر میکند. برای رفع علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت، کابل را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. اگر کابل در شرایط خوبی باشد، تمیز کردن آن ممکن است راه حلی را ارائه دهد.
سفت شدن کلاچ
بسیاری از موتورسیکلتها دارای اهرمهای کلاچ قابلتنظیم هستند. اگر اهرم کلاچ شما بهدرستی تنظیم نشده باشد، یعنی کلاچ سفت شده است. برای رفع این علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت، ابتدا بررسی کنید که آیا اهرم کلاچ شما قابلتنظیم است یا خیر. اگر چنین است، میتوانید با چرخاندن دستگیرهای که در بالای اهرم قرار دارد، آن را تنظیم کنید.
نقطه محوری اهرم کلاچ کثیف است
اگر نقطه محوری اهرم کلاچ کثیف، زنگزده یا بیش از حد سفت باشد، اهرم کلاچ بهراحتی حرکت نمیکند. این مشکل ممکن است به دلیل گردوغبار و خاک جمع شده در حین رانندگی یا قرارگرفتن موتورسیکلت در معرض باران باشد که منجر به خوردگی شود. برای رفع این مشکل، ناحیه آسیبدیده را با آب و صابون تمیز کنید و سپس با اسپری WD-40 آن را چرب کنید.
تعویض محرک کلاچ
سفتی کلاچ معمولاً به دلیل مشکلات مربوط به کابل یا اهرم کلاچ رخ میدهد. با این حال، در برخی موارد، اجزای دیگر نیز ممکن است به این مشکل کمک کنند. به عنوان مثال، اگر اهرم محرک واقع در بالای پوشش کلاچ آسیب دیده، فرسوده یا خم شده باشد، ممکن است حرکت را مختل کرده و منجر به سفتی کلاچ شود. برای رفع این علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت، اهرم محرک و میله فشار را بررسی کنید. اگر اهرم کلاچ یا میله فشار آسیب دیده است، توصیه می شود حتما به یک متخصص مراجعه کنید.
آسیب به صفحات کلاچ
اگر صفحات کلاچ آسیب ببینند یا ضربه بخورند، ممکن است در لبه ها بچسبند و کشیدن کلاچ را دشوار کند. برای رفع این مشکل باید درپوش کلاچ برداشته شود و صفحه فشار به همراه فنرهای برگشتی کلاچ خارج شود. پس از آن، صفحات اصطکاک باید استخراج شده و هر گونه علائم آسیب بررسی شوند.
چگونه طول عمر کلاچ را افزایش دهیم؟
برای افزایش طول عمر کلاچ، مراقبت مناسب از این قطعه بسیار مهم است. تعویض به موقع روغن برای کلاچهای خنک شده حیاتی است. انجام چرخ درحالیکه ساکن است میتواند به طور قابلتوجهی عمر کلاچ را کاهش دهد و باید از آن اجتناب شود. علاوه بر این، برای جلوگیری از آسیب به سیستم کلاچ، مهم است که از رهاکردن ناگهانی اهرم کلاچ خودداری کنید.
جمعبندی
کلاچ در موتورسیکلت برای تعویض دنده و کاهش سرعت ضروری است. برخی از موتورسیکلتها کلاچ ندارند، درحالیکه موتورسیکلتهای دستی برای تعویض دنده نیاز به کلاچ دارند. کلاچها را میتوان به انواع مرطوب و خشک دستهبندی کرد که معمولاً در موتورسیکلتهایی با گشتاور کمتر از کلاچهای مرطوب استفاده میشود. توصیه میکنیم در صورت بروز هر یک از علت نگرفتن کلاچ موتورسیکلت ذکر شده، با دریافت مشاوره رایگان کارشناسی موتورسیکلت موتولند مراجعه کنید تا مشکلتان را اساسی با بهترین متریال و کیفیت حل کنند.
- ۰ ۰
- ۰ نظر